Paradoxurile sunt cele mai bizare obstacole care apar in calea stiintei si a metafizicii, dovezi graitoare asupra naturii incomplete a logicii aristoteliene, bivalente, care nu accepta decit "da" si "nu". Cunoasterea umana va ajunge la un moment dat (daca acest lucru nu s-a intimplat deja) intr-un punct mort, devenind incapabila sa depaseasca aceste vestigii ale unei logici "divine". Domeniile in care este aplicabila "logica paradoxala" sunt multiple, pornind de la intelegerea mecanismului "lumii in spirala" si al infinitei complexitati, pina la problemele in cadrul carora principiul cauzalitatii devine foarte obscur sau dispare cu desavirsire. Utilitatea unei astfel de "logici" ar fi nu numai practica. Ea reprezinta un mod de a gindi altfel, de a nu respinge ceea ce nu poate fi inteles, de a fi dispus la orice compromis cu ratiunea si cu legile prestabilite pentru a rezolva o problema. Paradoxurile nu trebuie sa descurajeze, intrucit reprezinta o sursa de intrebari, iar uneori, INTREBAREA, si nu raspunsul, este esentiala... Paradoxurile Informatiei Inainte de punctul zero al Universului a existat vidul.
Sau a existat ideea. Paradoxul Divinitatii Ca esenta a spiritualitatii si societatii umane, religia
poseda "proprietatea" unica de a oferi false si inselator de
simple explicatii unor evenimente de ordin primordial in cunoastere. Astfel,
un paradox similar celui anterior apare in insasi explicarea fiintei Divinitatii;
creator al Cerurilor si al Pamintului, o entitate unica in spatiu si timp,
Dumnezeu este, inevitabil, si creatorul propriului sau adversar. Se poate
da o explicatie cit de cit coerenta a acestui fapt ? Rationamentul ar
fi urmatorul: Dumnezeu l-a infatisat lumii pe Diavol, constient fiind
ca fara un oponent este total lipsit de sens. Dar, pentru ca am afirmat
deja autosuficienta sa prin termenul de "constiinta de sine",
intrebarea reapare, nestirbita: daca nu a avut nevoie de Satan pentru
propria definire, cum se poate explica crearea acestuia ?( Este dorinta
perversa a Zeului plictisit de a isi privi de sus inferiorii, si de a
ii vedea zbatindu-se neputinciosi in ghearele unei dileme cumplite, suficienta
pentru justificarea acestei creatii ? In acest caz imaginea noastra asupra
Zeului are mult de suferit, intrucit nu mai este acel demiurg dezinteresat,
care creeaza din dragoste). Rationamentul este circular, este imposibil
de finalizat, cel putin in sistemul logicii umane actuale, pur aristoteliene.
Un rationament de tip aristotelian este liniar, unilateral, unidimensional.
A.E. Van Vogt a creat o lume in care abrogarea acestui tip de logica a
adus omenirea cu un mare pas inainte, din toate punctele de vedere. Si
poate ca avea dreptate… Am folosit de multe ori notiunea de echilibru.
Ce presupune ea de fapt ? Actiunea simultana a doua elemente active opuse,
antagonice. Ce s-ar intimpla insa daca am gasi mai mult de doua elemente
opuse, pastrind aceeasi linie de contrazicere a logicii conventionale
abordata mai sus ? Aceasta idee se identifica de fapt cu incercarea de
a redefini rationamentele logicii conventionale. Este logica aristoteliana
unicul mod de a controla intr-o oarecare masura evenimentele vietii noastre
? Poate fi ea considerata "corecta" ? Este extrem de dificila
imaginarea unei lumi in care principiul cauzalitatii dispare, in care
"tertul" nu mai este exclus, in care exista alt raspuns in afara
de "Da" sau "Nu", in care exista o infinitate de variante
ale rationamentului, si toate, in egala masura, corecte, insa o astfel
de lume ar putea rezolva, intr-un fel sau altul marile paradoxuri de astazi.
Pe de alta parte, este posibil ca mintii omenesti sa nu ii fie accesibila
in starea actuala o astfel de logica superioara. Sa ne gindim numai la
disparitia principiului cauzalitatii: ar declansa o deruta totala, ajungind
pina la anularea succesiunii in timp a evenimentelor; acesta, si numai
acesta va fi momentul in care vom putea, spre exemplu, sa afirmam fara
drept de apel natura subiectiva sau obiectiva (inclin sa dau deocamdata
dreptate celei de-a doua variante) a Timpului. Paradoxul echilibrului Un amanunt structural bizar al lumii in care traim este
modul de realizare a echilibrului: fiecare fenomen tinde, in mod paradoxal
spre opusul sau. Fiecare sfirsit inseamna un inceput; organicul tinde
spre anorganic, viata spre moarte, pentru ca reprezinta o continua transformare.
Cit de departe poate actiona insa aceasta forta paradoxal-stabilizatoare
? Intreg Universul cunoscut isi bazeaza transformarile pe o singura lege
principala: realizarea echilibrului. Energia de natura electrica se naste
din tendinta naturala de egalare a doua potentiale diferite. Sa luam insa
in discutie un caz ceva mai straniu decit banalele echilibrari termodinamice
sau cinetice: viata si moartea. Paradoxul starii stationare O idee interesanta s-a situat la un moment dat la egalitate
cu ipoteza Big-Bang-ului: Teoria Starii Stationare. A fost in cele din
urma respinsa de majoritatea oamenilor de stiinta, in urma descoperirii
radiatiei de fond remanente, care reprezenta o marturie pentru existenta
unei explozii primordiale. Teoria Starii Stationare este interesanta pentru
noi din punct de vedere al naturii sale paradoxale, mai pronuntata parca
decit cea a concurentei sale: ea sustine ca in permanenta, in Univers
este creata materie, (in particular atomi de hidrogen care vor fuziona
apoi in stele, dind nastere elementelor mai grele) la o rata suficient
de mare pentru a ii mentine constanta densitatea, si suficient de mica
pentru a fi imposibil de observat. Creatia este continua, ea nu inceteaza
niciodata… la fel si paradoxul. Ipoteza demonstreaza astfel infinitatea
spatio-temporala a Universului. Bazindu-se pe patru principii, dintre
care unul postuleaza: "Toate locurile sunt la fel in spatiu si timp",
ea face imposibila stabilirea unui punct zero al Timpului si Spatiului;
odata ce stabilim un punct zero, vom constata ca exista o infinitate de
alte momente, identice cu acesta din toate punctele de vedere. Din stabilirea
infinitatii temporale a Universului, deriva implicit si infinitatea sa
spatiala. Exista deci o diferenta de grad al paradoxalului intre cele
doua teorii: Big-Bang-ul este bazat pe un paradox--cel al creatiei primului
atom din vid, din nimic, demonstratia continuind in virtutea logicii aristoteliene,
in timp ce Teoria Starii Stationare exista printr-un paradox permanent,
continuu, de acelasi gen. Materia nu se poate naste din nimic, ne spune
bunul simt. Atunci, daca teoria este corecta, inseamna ca "dincolo"
de Univers mai exista ceva, iar acest ceva fie limiteaza Universul presupus
infinit la ceva finit (ceea ce contrazice ipoteza), fie reprezinta doar
sursa existentei Cosmosului nostru. Dar nici chiar in acest al doilea
Univers nu poate genera energie/materie din vid, deci se impune, mai departe,
existenta unui al treilea... Paradoxul creatiei autosuficiente Seria de anomalii logice poate continua pina la paradoxul
suprem: cel al creatiei autosuficiente. In definitiv, este necesar un
creator pentru justificarea creatiei ? Judecind dupa principiile logicii
conventionale, evident. Insa in cazul logicii paradoxale, lucrurile se
schimba, una dintre concluziile "permise", corecte, fiind urmatoarea:
creatia se poate identifica cu creatorul. Iata ideea lui Greg Egan, in
"Distress": Universul are drept punct de plecare un singur individ,
uman sau nu, capabil de intelegere, capabil sa rezume intr-o singura teorie
unificatoare orice eveniment care a avut si care va avea vreodata loc.
Extinderea Universului pe toate directiile in spatiu si timp da nastere
unui paradox de acest tip: individul in jurul caruia se cristalizeaza
spatio-timpul este in mod evident, Creatorul acestuia, insa existenta
sa nu poate fi justificata decit pe baza trecutului speciei sale, trecut
care este creat, la rindul sau de el… Ideea este extrem de interesanta,
fiind perfect compatibila cu logica circulara. Nimic nu ne impiedica sa
afirmam ca Universul a fost "gindit" undeva, cindva, intr-un
moment al timpului, si ca apoi geneza informationala s-a propagat inainte
si inapoi in timp, pretutindeni in spatiu, dind nastere trecutului si
viitorului. Practic, cel care a creat prin justificare, prin intelegere,
Cosmosul, are nevoie de ceea ce a creat pentru a se putea justifica pe
sine. |
|||||
©2005 Raluca Iosifescu.
Toate drepturile rezervate |
|||||
contact:iramelanox@gmail.com |